A mozgás, mint meditáció

2017. december 14. 10:26 - Sárkánylovasok Harcművészeti Egyesület

Edzőtársunk, Modu tollából

 

Ha azt mondják neked: Meditálj!6.jpg
Mi az a kép, ami elsőre beugrik?

A többségnek egy lótuszülésben ülő ember, csukott szemekkel, amint próbál semmire sem gondolni. Igaz?

A minap olvastam egy FB bejegyzést, amiben valaki azt ecsetelte, mennyire nem lehet egy lapon említeni a mozgást és a meditációt.

Úgy gondolom, ez elég sokat elárul a meditációról kialakult képről.

Pedig ha tudnák, hogy a mozgás és a meditáció egyáltalán nem zárják ki egymást. Sőt! A kínai belső harcművészeti rendszerek voltaképpen ezek ötvözetére épülnek!

Egy-egy monoton, ismétlődő mozdulatsor közben remekül lehet meditálni. Miért? Mindjárt elmondom a saját tapasztalataimat.

Alapvetőn rengeteg impulzus ér minket egy átlagos napon. Az utcán, a munkahelyünkön, de még otthon is. Érzékszerveinket folyamatosan ingerek halmaza bombázza, ezért agyunk nagyon nehezen képes lekapcsolni.

Mindig is éreztebusy-mom.pngm, hogy ebből a zűrzavaros ricsajból ki kell valahogy szabadulnom, de nem tudtam, hogyan. Elkezdtem próbálkozni a szokásos módszerekkel. Egy nyugodt félórában, amikor tudtam, hogy senki nem fog zavarni, szépen leültem otthon. Feltettem valamilyen kellemes nyugtató zenét, és próbáltam kikapcsolni az agyam. Nem ment. Elkezdődött a belső monológ. És csak jöttek a gondolatok….

- “De szép ez a zene, de jó nyugi van. Emlékeztet arra, amit a múltkor a rádióban hallgattam, munkába menet. Úgy rémlik elkéstem, és a főnököm nem volt túl megértő aznap. Nem is szeretek ott dolgozni, kéne már keresni egy másik melót. Amúgy sem terveztem sokáig ott dolgozni. “

És ekkor észre vettem, hogy hoppá! Száguldozok a saját „információs szupersztrádámon”. Ez bizony közel sem az, amiről a meditációnak szólnia kell.

- “Ne gondolkodj! Ürítsd ki az elméd!” - szórtam magamnak a sablonos közhelyeket.

És az egésznek nem volt semmi eredménye. Ráfeszültem. Végül feladtam.

Akkor még nem tudtam, hogy:

1. A meditáció nem arról szól, hogy valóban nem fogsz semmire sem gondolni.

2. Lehet ezt máshogy is csinálni, nem csak mozdulatlanul.

Vegyük sorjában:

1. “Ne gondolkodj!”

A meditációt alapvetőn az emberek azért végzik, hogy találkozzanak a saját szellemi lényükkel, megismerkedhessenek legbelsőbb önmagukkal, a külvilág ráaggatott sallangjaitól mentesen. Viszont szinte lehetetlen úgy felvenni a kapcsolatot, ha valaki (jelen esetben az egód) folyamatosan beleordít. Ezért érdemes a fejedben tomboló hangokat időnként elcsendesíteni, de nyilván ehhez éppúgy gyakorlás és idő szükséges, mint a tested formába hozásához. 

A gondolatokat nem tudod megszüntetni, természetes velejárói a meditáció egy bizonyos szintjének. Azt a legfontosabb tudnod, hogy nincs azzal semmi gond, ha gondolatok jönnek közben. Ne kategorizáld be magadnak előre, hogy ha lesznek gondolataid, akkor az baj, ha nincsenek akkor az jó. Egyszerűen csak FOGADD EL, hogy vannak. Ne minősítsd őket. Légy tudatos.

Tudom, tudom... Tudatosság. De hogy a csudába legyek tudatos? Na nézzük!

Elkezdesz meditálni, és jönnek a gondolatok sorban. Azt már megbeszéltük, hogy ez természetes.

Nos… A tudatosság ott kezdődik, hogy felismered azt, hogy te most éppen agyalsz és elkalandoztál. Amint erre ráeszmélsz, nem csűröd-csavarod tovább a szálat, ami eszedbe jutott. Nem kezdesz a jövőd tervezgetésébe vagy a problémáid megoldásába. Egyszerűen csak megállítod a gondolatfolyamot. Tudatosítod magadban, hogy EZ CSAK EGY GONDOLAT. Ne kapaszkodj bele, ne fűzd tovább, ne hagyd, hogy elvigyen magával. Ismerd fel és engedd el! Térj vissza a jelenbe.

 

2. ”Mozgás közbeni meditáció”

A mozgásban végzett meditáció különösen azoknak ajánlott, akik nyugalmi helyzetben sem tudnak kikapcsolni, folyton pörögnek valamin. Esetleg nehezen viselik a mozdulatlanságot, elzsibbad a lábuk és onnantól már csak arra tudnak figyelni, mikor lesz végre vége, és egyébként is “szar az egész”.

Az intenzív, ritmikusan ismétlődő mozgás segít, hogy a fizikai test jelzései lekössék az agyadat, így nincs plusz energia az élet dolgain gondolkozni.

Figyeled a légzésedet, a mozgás helyességét, egyre jobban fáradsz, feszülnek az izmaid. Amint egy picit is nem magadra figyelsz, „elmegy” a mozgásod, és emiatt fájdalmat fogsz érezni, beszúr a tüdőd, nehézzé válik a feladat. Ez pedig azonnal visszaránt a jelenbe.

A mozgás számomra ebben segített. Megtanított jelen lenni, a MOST-ban.

Ahhoz hogy Te is ki tudd ezt próbálni, még csak kung fu tudás sem kell. Lássunk egy példát!arrow-double_08.png

Kitörés

Kezdj el kitörést csinálni szépen lassan (előtte ezt majd olvasd el). Állj rá egy kényelmes ritmusra. Kilépéskor fújd ki a levegőt, majd felálláskor szívd be. (Ez fontos! Ha figyelsz a helyes légzésre, el tudod kerülni a szédülést, ájulást).

Eleinte az izomfáradás és az egyensúly megőrzése ugyan el fogja vonni a figyelmedet a befelé figyelésről, de minden másról is. Ezzel máris a MOST-ban tart. Ez jó. Jelen vagy! Itt és most! Ez egyfajta belső idő, amit magadért, magaddal töltesz. Észrevétlenül begyakorlod.

Amikor már rutinból megy a feladat, az agyad elkezd lazítani, és elkezdenek kalandozni a gondolataid. Ekkor lépjenek életbe az első pontban is említett tanácsok! Vedd észre a gondolatokat, fogadd el, hogy vannak, de ne kezdd el boncolgatni őket. Lépj tovább, vissza a feladathoz!

A monoton, egyszerű mozgásoknak az a nagyszerű előnye, hogy mivel agyad képes automatikusan elvégezni a gyakorlatot, egy ponton túl nem figyel a test elfáradására. A lábad magától mozog, egyik kitörés jön a másik után, és egyszer csak arra eszmélsz, hogy már 5-10-15 perce csinálod.. Ezért alkalmasak az ilyen jellegű monoton mozgások (pl. a mabo felvétele, bizonyos Qi Gong technikák, vagy csak szimplán a futás is) meditatív állapotot fenntartani.

(Egyik edzésünkön egy huzamban 45 percen keresztül lépegettük a kitöréseket. Ugyan nem meditációs céllal indult a dolog,  de remek kis belső gyakorlat lett belőle.)

Ezt a módszert követve a mindennapi életben is rengeteg alkalmad lesz meditálni. Íme az aktív meditáció. Használd ;)

Azt már gondolom magadtól is kitaláltad, hogy ez a fizikumodra is baromi jó hatással van. A kínai szerzetesek sem véletlenül kezdtek el mozgásos meditációs technikákat kifejleszteni az ülő meditáció mellé ;)

8.jpg

 

 

Ha szeretnél a mozgás közben végzett meditációval még többet foglalkozni, jelentkezz be próbaedzésre!

                                            

Tudtad?

Amikor több ember csinálja egyszerre ugyanazt a feladatot, akkor az energiáik összeadódnak és felerősödnek.

                                                       



Elérhetőségeink

kungfu.sport.hu

hello@sarkanylovasok.hu

FB-on is megtalálsz minket:

Magyar Xing Yi Quan Iskola - Katt ide!

Jáde Sárkány Mozgásközpont - Katt ide!

Edzéseinkről bővebben itt olvashatsz.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

http://mindennapokharcosai.blog.hu/api/trackback/id/tr338869822

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.